Pokud člověku zruší let z důvodů, jež dopravce nemohl ovlivnit, musí se cestující smířit s tím, že ho budou občerstvovat během čekání na letišti/letištích a možná ho i ubytují v hotelu, pokud bude nucen čekat přes noc.
Ovšem pokud za takovým zrušením stojí aerolinie samy, je možné, že to pouze těmi výše zmíněnými ‚přilepšeními‘ neskončí. Že se člověku navíc dostane i finanční kompenzace, úměrné délce zpoždění, jež v souvislosti se zrušeným letem vznikne, a vzdálenosti počátečního a konečného bodu jeho cesty.
Aby tomu tak bylo, musí dojít ke splnění daných podmínek. Tedy musí jít – jak již zaznělo – o provinění dopravce, jež je specifikováno tím, že:
1) o tom neinformoval dotyčného pasažéra více než dva týdny předem
2) nebo ho neinformoval alespoň čtrnáct dní až týden předem současně s nabídkou relativně srovnatelného náhradního letu
3) nebo ho neinformoval méně než týden předem spolu s nabídkou náhradního letu s parametry velice blízkými letu původnímu
Plus navíc platí, že se musí jednat o let
1) operovaný leteckou společností některé ze zemí, jež spadají pod regulaci EC 261/2004, tedy sídlící v Evropské unii, Norsku, Švýcarsku nebo na Islandu
2) operovaný v právě zmíněném prostoru
3) odlétající ze zmíněného prostoru mimo něj
Protože v ostatních případech může být vše jinak, tam zrušený let odškodňují podle zákonů té které země nebo podle přepravních podmínek té které společnosti.
Pokud prostě ‚naše‘ aerolinie nesplní své povinnosti, musí zklamaného pasažéra odškodnit. A protože může být složité, peníze z nich vymámit, je jenom dobře, že existujíc právníci, kteří se na tuto problematiku specializují a člověku s vymáháním ochotně pomohou. Sice pochopitelně ne zadarmo, avšak za provizi, již si účtují pouze ze skutečně vymožených peněz, takže na jejich službách nelze prodělat.
A co si přát více, že?